Spis treści
Biały wywiad określany jako OSINT (Open-Source Intelligence) jest to często wykorzystywana metoda pozyskiwania informacji w biznesie. Polega ona na zbieraniu informacji z ogólnodostępnych, jawnych źródeł. Biały wywiad jest narzędziem używanym między innymi przez policje, jak i agencje detektywistyczne. W ramach realizowanych działań śledczy wykorzystuje narzędzia oraz rozwiązania programowe umożliwiające na wyszukanie w zasobach sieci Internet danych powiązanych z przedmiotem zlecenia tudzież jego zabezpieczeniem. Uzyskując dostęp do treści umieszczonych w sieci, można mieć wgląd do interesujących nas danych osobowych, miejsc, wiedzy na temat rodziny, poglądów, ludźmi, z jakimi się spotykamy, a także innych cennych informacji. Co ważne, wiedzę tę można połączyć z formą wywiadu gospodarczemu, jak na przykład posiadanego majątku czy zadłużeń. Ponadto może być to również postać wywiadu środowiskowego, wśród rodziny, sąsiadów czy znajomych. Wszelkie czynności przeprowadzane przez detektywa mogą być prowadzone w sposób jawny czy dyskretny, w zależności od preferencji osoby zlecającej. Warto podkreślić, że detektyw przekazuje zleceniodawcy dane wiarygodne i sprawdzone.
Etapy OSINT
Biały wywiad można podzielić na 4 etapy.
Etap 1- Open Source Data (OSD) opiera się na gromadzeniu danych w stanie surowym z rozmaitych żródeł. Jest to etap polegający na samym zbieraniu danych, bez ich obróbki i dokładnej analizy.
Etap 2- Open Source Information (OSIF) polega na wstępnym pogrupowaniu uzyskanych w trakcie białego wywiadu danych i dokonaniu wstępnej ogólnej analizy.
Etap 3- Open Source Intelligence (OSINT) jest to dostarczanie przetworzonych już danych zleceniodawcy (jeśli wywiad wykonywany jest przez wywiadownie).
Etap 4- Validated Open Source Intelligence (OSINT-V) polegający na weryfikacji uzyskanych już danych w innych jawnych żródłach.
Dane uzyskane z CEIDG, KRS czy pozostałych publicznych źródeł umożliwiają samodzielne wstępne monitorowanie konkurencji, kadry zarządzającej tudzież środowiska zewnętrznego. Profesjonalny i dokładny biały wywiad, dzięki któremu uzyska się wiele pożądanych informacji, może przeprowadzić doświadczona agencja detektywistyczna.
Z jakich źródeł można korzystać podczas przeprowadzania białego wywiadu?
1. Internet: serwisy wideo, serwisy fotograficzne, portale społecznościowe, blogi, mikroblogi, internetowe wydania gazet oraz czasopism, zdjęcia lotnicze, zdjęcia satelitarne, mapy, rejestry domen WHOIS, strony internetowe przedsiębiorców.
2. Media tradycyjne: literatura, rozgłośnie radiowe, telewizja informacyjna, prasa drukowana.
3. Bazy danych oraz katalogi.
4. Usługi komercyjne: wydawnictwa marketingowe, przygotowane raporty oraz analizy przed podmioty gospodarcze).
5. Literatura niszowa: informacje i analizy udostępnione przez organizacje państwowe oraz pozarządowe, środowiska akademickie, a także dostępne przez specjalistyczne kanały.
Wyszukiwarki internetowe, czyli najważniejsze narzędzie w białym wywiadzie
Głównym narzędziem wykorzystywanym podczas białego wywiadu jest wyszukiwarka internetowa. Za jej pomocą można w szybki, skuteczny, a zarazem łatwy sposób uzyskać cenne informacje. Wyszukiwarek jest wiele, a każda z nich pozwala na zaawansowane metody wyszukiwania, z których może skorzystać detektyw. Najbardziej znaną wyszukiwarką jest oczywiście Google, aczkolwiek na tym możliwości się nie kończą. Nie warto ograniczać się do podstawowych funkcji, które udostępniają wyszukiwarki, a najlepiej zapoznać się z całym ich potencjałem. W białym wywiadzie wykorzystuje się takie wyszukiwarki internetowe jak:
- Google– najbardziej znana i ceniona na całym świecie wyszukiwarka. Cenną informacją dla osoby wykonującej biały wywiad, jest jednak to, iż indeksuje jedynie do 8 procent zawartości całego Internetu. Właśnie dlatego poleca się używać również wielu innych wyszukiwarek podczas zbierania informacji,
- Bling– należąca do firmy Microsoft. Pomimo tego, że niewiele osób z niej korzysta, to jednak warto również z niej skorzystać,
- DuckDuckGo– charakteryzuje się dobrą prędkością i dosyć ciekawym interfejsem. Co ważne, nie zbiera danych,
- Ahmia.fi– czyli wyszukiwanie w sieci TOR,
- Search.carrot2.org– wyszukiwarka ta umożliwia odnalezienie zbiorów, które następnie zostaną posegregowane (np.zdjęcia),
- Baidu– wyszukiwarka niezwykle popularna zwłaszcza w chinach, aczkolwiek jest dobrą opcją podczas poszukiwania informacji z rynku azjatyckiego.
Co może sprawdzić detektyw przy pomocy białego wywiadu?
Agencja detektywistyczna może uzyskać w ten sposób informacje dotyczące wskazanej osoby takie jak:
- miejsca przebywania,
- dane personalne,
- adres zamieszkania,
- adresy e-mail,
- pseudonimy,
- numery telefonów,
- miejsca pracy,
- najważniejsze fakty z życia (sytuacja rodzinna, sytuacja majątkowa, wykształcenie),
- konta na portalach społecznościowych czy portalach takich jak forum,
- opinie innych.
Jeśli chodzi o firmy, detektyw może uzyskać informacje obejmujące:
- sytuację finansową przedsiębiorstwa,
- kontrahentów oraz powiązań typu b2b,
- poziomu świadczonych usług,
- zakresu działalności firmy.
Najważniejsze zalety białego wywiadu
1. Niskie koszty uzyskiwania danych
Podczas zbierania informacji przez biały wywiad właściwie nie ponosi się kosztów powiązanych z opłatą za dostęp do baz danych albo wpisów. Wszelkie dane są w końcu ogólnodostępne i jawne. Oczywiście, istnieją bazy z płatnym dostępem, aczkolwiek nie są to znaczne wydatki, a ponadto i tak się zwracają w postaci uzyskanych cennych informacji. Kosztem jest tutaj czas i analiza informacji przez detektywa.
2. Szybkość gromadzenia danych
Doświadczona agencja detektywistyczna jest w stanie szybki i sprawny sposób pozyskać wiele niezbędnych informacji, korzystając jedynie z komputera i Internetu.
3. Legalność działania
Wszelkie informacje zgromadzone poprzez zastosowanie białego wywiadu są całkowicie legalne. Agencja zawsze działa zgodnie z prawem i zasadami etyki i nie naraża swojej działalności na konsekwencje, jaka mogłaby ponieść poprzez korzystanie z nielegalnych źródeł.
4. Różnorodność źródeł zdobywania informacji
Istnieje wiele źródeł z jakich można zdobyć potrzebne informacje. Wystarczy jedynie dobrze pomiędzy nimi wybierać, aby informacje te były prawdziwe i odpowiednie.
Warto pamiętać, iż sporą część procesów gromadzenia i szeregowania informacji da się zautomatyzować, a więc zaoszczędzić przy tym wiele cennego czasu. Wywiad jawnożródłowy przeprowadzany jest w taki sposób, że praktycznie nie pozostawia po sobie śladu.
Mówiąc o zaletach białego wywiadu, nie można nie wspomnieć również o jego wadach. Największym zagrożeniem dla niego jest dezinformacja. Uzyskując informacje tylko i wyłącznie z jawnych źródeł, należy uważać na błędne informacje, których obecność ma jedynie zmylić przeciwnika. Podczas szukania informacji dotyczących dosyć specjalistycznych tematów, trzeba korzystać także z konsultacji ze specjalistami zajmującymi się daną dziedziną. Tak zwany szum informacyjny (zbyt spora ilość informacji) może przeszkodzić w szukaniu informacji. Istotne jest więc porównanie informacji w różnych miejscach. Czasem selekcja wiarygodnych danych trwa długo. Nie zawsze można sprawnie potwierdzić dane informacje, czasem okazuje się to niemożliwe. Oprócz tego, trudno jest dotrzeć do ich źródła.
Biały wywiad vs wywiad szary i czarny
Najważniejszą różnicą między białym wywiadem, a tym szarym i czarnym jest kwestia etyczna uzyskiwania informacji. Biały wywiad jest to legalne narzędzie, dzięki któremu można zgromadzić informacje jedynie z jawnych i ogólnodostępnych miejsc. Jeśli chodzi o wywiad szary, dokonuje on nieco dokładniejszego poszukiwania, gdyż oprócz samych danych z jawnych i legalnych miejsc, stosuje też takie techniki jak: obserwacja danych osób czy miejsc, wywiad środowiskowy, analiza kryminalistyczna, przejęcie fałszywej tożsamości, aby przeniknąć w dane środowisko. Czarny wywiad jeszcze bardziej przekracza legalną granicę zbierania informacji. W nim wykorzystuje się podsłuchy, dokonuje prowokacji, łamie hasła i loginy ale także tożsamość danej osoby. Co ważne, agencje detektywistyczne korzystają jedynie z białego wywiadu.